aug 112013
 

Vervolg van: De handtas als voer van psychologen van de koude grond. In dat artikel werd de basis gelegd voor de psychologie van de handtas.

Een mooie of vooral praktische tas?

Elke tas lijkt een al dan niet geslaagd compromis te zijn tussen mooi en praktisch. Maar wat heet mooi? De een  vindt een veelkleurige tas met rhinestones erop prachtig, terwijl een ander droomt van een tas van soepel zwart kalfsleer zonder irritante tierelantijntjes.

Iets dergelijks geldt voor wat praktisch is. De een beschouwt gecompartimenteerde vakken met rits of kliksluiting als buitengewoon praktisch. Immers, als je weet in welk vakje je portemonnee zich bevindt, hoef je niet in een grote ruimte vol andere spulletjes te graaien. Een ander vindt een de tas met een enkel groot vak of  twee relatief grote vakken juist handig, omdat je nooit het ene na het andere vakje hoeft te openen, omdat je vergeten hebt in welk vakje je iets had opgeborgen.

Multifunctioneel of een echte handtas?

Terwijl de handtas in enge zin aan de hand wordt gedragen, gebruiken we die term is sommige gevallen ook voor hybride modellen zoals:

  • schoudertassen
  • rugzakjes
  • buideltasjes
  • unisekstassen
  • carry-all bags

Handtas annex schoudertas?

Wie  gekozen heeft voor een handtas die tegelijkertijd een schoudertas is, behoort mogelijk tot het praktische type. Met een tas aan de schouder heb je wat meer bewegingsvrijheid dan wanneer een hand voortdurend de tas aan het hengsel moet dragen.

Sommige van dit soort tassen hebben naast een korte draagriem (het ‘handvat’) ook een afkoppelbare schouderriem, zodat de tas ook als echte handtas kan worden gebruikt. De tas gaat dan bijvoorbeeld met het lange hengsel eraan mee naar kantoor en met het korte hengsel mee naar een feestje.

De combinatie van handtas en schoudertas is al heel wat jaren populair.

Handtas annex rugzakje

Theoretisch heb je met een handtas en rugzakje in één allebei je handen helemaal vrij. Toch is de combinatie minder praktisch dan die lijkt. Zo loop je op een drukke roltrap bij een treinstation of in een overvol winkelcentrum met zo’n tas op je rug het risico dat een onverlaat er ongemerkt je portemonnee of mobieltje uit steelt. Je hebt immers geen zicht op wat er achter je gebeurt? En als je iets uit de tas wilt halen, dan zul je de tas eerst op een wat onhandige, maar in elk geval onelegante manier af moet doen.

Natuurlijk kun je zo’n rugtasje ook normaal als handtas of handtas/schoudertas gebruiken.

Een keuze voor een handtas/rugzakcombinatie kan wijzen op naïveteit of op een nostalgisch terugverlangen naar de kindertijd.

Handtas annex buideltasje

Een buideltasje biedt praktische voordelen tijdens vakanties of langere wandelingen. Vrouwen die een buideltasje dragen, weten ongetwijfeld dat ze zonder zo’n tasje eleganter uit zien. Zij kiezen dus bewust voor het gemak van zo’n tasje en nemen het gebrek aan de esthetische kwaliteiten ervan op de koop toe.

Carry-all bag (voorheen denigrerend ‘hutkoffer’ genoemd)

Lange tijd sprak men misprijzend over de grotere handtassen.  Zo in de trant van ‘waar moet je met die hutkoffer naar toe?’ Op dit moment noemen we een trendy, oversized handtas een carry-all bag.

Deze tas houdt het midden tussen een handtas en een weekendtas, dan wel kantoortas voor de forens met daarin lunch, boeken en nog veel meer. Sommige modellen doen denken aan een  dokterstas. Het is typisch een tas voor mensen die geen keuze kunnen of willen maken over wat ze meenemen onderweg en wat ze thuis willen laten.

Unisekstas

Een zogenaamde uniesekstas is een doorgaans stevige, lederen tas van middelgroot formaat, en zonder tierelantijntjes. Zo’n model heeft doorgaans een praktische indeling waarin je je spullen snel terug kunt vinden.

De unisekstas wordt graag gedragen door mensen die houden van een tas met een wat zakelijke en vriendelijke, maar gedecideerde uitstraling. Mogelijk omdat een dergelijke tas goed bij hun persoonlijkheid past. Of wellicht in de hoop dat hun omgeving ook henzelf als zakelijk, vriendelijk en gedecideerd beschouwt.

Klassiek, modern of eigenzinnig?

De verschillende types handtassen kun je globaal onderscheiden naar de categorieën klassiek of modern.

Klassieke tas

Tasdraagsters die kiezen voor een klassiek model hoeven zich geen zorgen te maken of hun tas alweer uit de mode is: een klassieke tas blijft per definitie immers altijd ‘in’? Een dergelijke tas spreekt vooral behoudende mensen aan.

Moderne tas

Tasdraagsters met een voorkeur voor een modern model willen daarmee soms aangeven dat ze met de mode, en daarmee met hun tijd meegaan. Wie trendy wil blijven, is genoodzaakt om geregeld een nieuwe tas te kopen, want welke modebewuste vrouw wil er nu lopen met een model van vorig jaar, of nog erger, van het jaar daarvoor? Zelfs een tas in zogenaamde retrostijl is een typisch modeproduct, want wie piekert erover om te gaan lopen met de afgedankte tas van een oude tante?

Wie kiest voor een moderne tas, volgt de mode op de voet en laat zich dus bij haar keuzes door de smaak van anderen leiden.

Eigenzinnige tas

Tasdraagsters die hebben gekozen voor een eigenzinnig model, al dan niet zelf gemaakt, hoeven zich evenals de draagsters van een klassieke tas, zich geen zorgen te maken over de mode. Een eigenzinnige tas doet immers niet mee aan de modegrillen?

Wie voor een eigenzinnige tas kiest, straalt als het ware uit dat zij openstaat voor nieuwe ideeën. Mogelijk is dit de voorkeur van iemand die creatief en avontuurlijk is en die durft te kiezen voor een gewaagd ontwerp en daarmee openlijk uitkomt voor haar voorkeuren en dus laat zien wie zij is.

Materiaal, afwerking, kleur en indeling van de tas

Naast het model zegt ook het materiaal, de afwerking en de kleur van een handtas een en ander over de persoonlijkheid van de dragers ervan.

Materiaal

  • Echt leder, in een soepele kwaliteit leer, zoals lamsleer of kalfsleer, al dan niet glad of generfd, of met een croco, dan wel andere slangenprint. Of van een stuggere kwaliteit leer zoals rundleer.
  • Nepleer, ook wel lederlook of imitatieleer genoemd
  • Kunststof zoals bedrukte thermoplastic
  • Textiel, bijvoorbeeld canvas of weefstof of een andere betrekkelijk dikke, maar soepel vallende stof, al dan niet met borduursel of applicaties erop

Tassen van echt leer worden doorgaans hoger gewaardeerd dan tassen van andere materialen. Een lederen tas krijgt, mits goed onderhouden, in de loop van de tijd steeds meer ‘karakter’. De aanschaf van een lederen, klassieke tas kan dan als een soort investering worden gezien.

Soepel leer oogt vriendelijk, voelt licht aan en is gemakkelijk plooibaar. Stug leer voelt stijf en zwaar aan. Dit leer komt wat afstandelijk over. Soepel leer is doorgaans aanzienlijke prijziger dan stug leer. Het spreekt voor zich dat het te ver gaat om alleen op basis van het soort leer van de tas een conclusie te trekken over de persoonlijkheid van de drager van de tas, al is dit soms wel verleidelijk.

Imitatieleer wordt vooral gekozen vanwege de aanzienlijk lagere prijs. Daar staat tegenover dat dergelijk nepleer soms relatief snel op de vouwen gaat scheuren. Goedkoop is dan eigenlijk duurkoop.

Een tas van een opvallende kunststof zoals thermoplastic met een print erop wordt slechts voor een kleine doelgroep gemaakt. Met een dergelijke vaak kleurrijk gedessineerde tas trek je de aandacht.

Vooral mensen aan die graag als ‘alternatief’ door het leven gaan, kiezen voor tassen van kunststof of textiel.

Afwerking

Het karakter van de tas wordt voor een deel bepaald door de afwerking. Is die opvallend of juist niet? Zijn de randen en naden afgewerkt met een contrasterende kleur en/of is er uitbundig gebruik gemaakt van sierstiksel?

Bestaat het hengsel uit een simpele maar comfortabel te dragen lederen riem, of een riem met gesp of andere constructie die de lengte van het hengsel verstelbaar maakt? Is de draagriem niet van leder, maar bijvoorbeeld van een opvallende zilver-, chroom-, messing, bronzen of goudkleurige schakelketting? Is de tas versierd met al dan niet zilver- of goudkleurige opvallend gespen, ornamenten of emblemen? Of misschien zelfs een uitdagend merklogo aan de buitenkant van de tas?

Kleur

Tassen zijn verkrijgbaar in zwart, verschillende tinten bruin, maar ook in zachte of felle tinten rood, blauw, groen en nog veel meer. Een opvallende kleur zoals stralend rood voorziet een model uniesekstas van een typisch vrouwelijke uitstraling. Een zwarte tas van een groot model, lijkt heel wat bescheidener dan een felblauwe tas van dezelfde afmetingen.

Indeling van de tas

Bestaat de tas vanuit de buitenkant gezien vooral uit één grote ruimte waarin portemonnee, agenda, mobieltje en andere onmisbare spulletjes door elkaar liggen? In sommige gevallen is de tas dan binnenin wel in een aantal vakjes verdeeld, dus de eerste indruk kan min of meer bedrieglijk zijn.

Andere tassen zijn in, al dan niet ruime, afzonderlijke compartimenten verdeeld. Daarbij gaat het dan om afzonderlijke vakken of vakjes aan de voor- en of achterkant van de tas die met een rits- of kliksluiting of met klittenband kunnen worden afgesloten.

Sommige mensen denken dat onder meer aan de hand van de indeling van de tas kan worden bepaald of iemand goed georganiseerd is, van duidelijkheid en voorspelbaarheid houdt (en daarom heeft gekozen voor een tas met van afzonderlijke compartimenten) of een voorkeur heeft voor een onvoorspelbare, misschien zelfs enigszins chaotische situatie (en daarom kiest voor een tas met slechts een of twee grote ruime vakken waarin je altijd op de tast tussen allerlei andere spulletjes je weg moet zien te vinden.

Design tas of niet?

Wie kiest voor een designtas, wil vaak vol trots het merkembleem van de tasontwerper laten zien. Want, hoe kan een nietsvermoedend persoon anders weten dat je een luxe tas van een beroemde designer bezit? Zo’n kostbare tas bevestigt de sociale status van de draagster of is bedoeld om een zekere status te suggereren. De draagster van de tas wil mogelijk weten dat ze het financieel breed heeft. Maar niet uitgesloten is dat ze die tas heeft gekocht om zichzelf ervan te overtuigen dat ze zo’n dure tas waard is.

Bekende merken designtassen zijn onder meer:

  • Chloé,
  • Coccinelle
  • Diane von Furstenberg
  • Jerome Dreyfuss
  • Marc Jacobs
  • Tila March

De manier waarop je de handtas draagt of neerzet (of neerlegt)

Naast de tas zelf, spreekt vooral ook de wijze waarop de vrouw met haar tas omgaat, boekdelen. Houdt ze die als het ware koesterend bij zich? Lijkt ze er steun bij te zoeken? Zie je haar misschien liefkozend het leer strelen? Lijkt ze zich achter de tas te willen verschuilen?

Zet ze de tas op een nonchalante manier op de grond, bijvoorbeeld op de nooit geheel schone tegels van een treinperron? Of houdt ze de tas liever vast (en daarmee schoon)? En wat doet ze in de treincoupé met haar tas? Zet ze die, enigszins onthecht, naast zich in het gangpad? Of houdt ze die zorgzaam op haar schoot?

Plaatst ze de tas in een openbare ruimte op een zodanige manier naast zich op de bank of voor zich op de tafel dat het lijkt alsof ze de ruimte voor zichzelf wil claimen?

Wetenschap of onzin?

De psychologie van de handtas is weliswaar geen harde wetenschap, maar helemaal onzin is het nu ook weer niet …. En wedden dat je na het lezen van dit artikel handtassen en hun dragers voortaan met heel andere ogen bekijkt?

Dossier psychologie

Dit artikel maakt deel uit van het dossier psychologie.