'
Over evendit.nl en disclaimer
Auteursrecht * Privacy en cookies
Door het gebruik van deze site ga je akkoord met cookies

Waarom slaap je ’s zomers slechter dan anders?

 
Voor het laatst aangepast op 6 mei 2016;
 Slapen
apr 112016
 

Misschien heb je maandenlang uitgekeken naar de komst van een weldadig warme zomer en alle fantastische mogelijkheden die deze met zich zou brengen. Toch, als het eenmaal zover is, dreigt slecht slapen een deel van het zomerplezier te bederven. Hoe komt het toch dat de komst van de zomer je nachtrust zo sterk kan bederven? En wat kun je ertegen doen, zodat je niet lang wakker ligt, maar toch lekker slaapt?

Slecht slapen door de hitte

Als de temperatuur in je slaapkamer boven de 24 graden Celsius komt, is het mogelijk dat je zuiver vanwege de warmte ’s nachts wakker wordt. Wat precies de ideale temperatuur van de slaapkamer is, lijkt voor ieder mens weer anders te liggen. De kwestie vormt nog altijd een punt van discussie onder de deskundigen.

Maar het is in ieder geval duidelijk dat een enigszins koele en verduisterde ruimte kan bijdragen tot een gezondere slaap.

Al te koel slapen is ook weer niet goed: bij een omgevingstemperatuur van rond de 12 graden Celsius kun je vanwege de koude wakker worden.

De meest voorkomende verstoringen van je slaap tijdens zomernachten hebben te maken met:

Tekening van een kind dat wakker in bed ligt, terwijl de kat lekker slaapt.

Wakker liggen is iets van alle leeftijden

Benauwende warmte vanwege hoge luchtvochtigheid

Hitte op zich kan een tamelijk onaangename factor zijn als je wilt gaan slapen. Maar hitte die het gevolg is van warmte in combinatie met een hoge luchtvochtigheid, kan jou bovendien een benauwd en klam gevoel geven. Dit komt omdat je lichaam onder die omstandigheden moeilijk met behulp van transpiratie zijn warmte aan de omgeving kan afgeven.

Lang licht als bijkomende verstorende factor voor het gaan slapen

In sommige opzichten is de mens een gewoontedier. Zo slaap je het beste als je je aan je gebruikelijke routines houdt.

Dat betekent niet alleen dat je op een bepaalde tijd, vaste naar bed gaat, maar ook dat je je met de gebruikelijke ‘afbouwactiviteiten’ van voor het slapen gaan bezighoudt. Onder meer omdat het zomers lang licht is en vaak warm, is de verleiding groot om die gewoonten te doorbreken. Terwijl je anders misschien nog even naar een documentaire op tv kijkt of onder de schemerlamp een goed boek leest, zit je nu ’s avonds misschien buiten in de tuin met je buren of vrienden wat gezellig met elkaar te drinken.

Naast het feit dat een doorbreking van je gewoonten al slaapverstorend werkt, bemoeilijkt ook de alcohol een gezonde nachtrust. Je valt weliswaar gemakkelijker in slaap, maar je wordt ’s nachts vaker wakker en de kans is groot dat je vervolgens niet meer de slaap kunt vatten.

Overigens, ook een kop thee of koffie die je ’s avonds drinkt kan je een onrustige nacht bezorgen. Toch is het van belang om vooral bij warmte, voldoende te blijven drinken. Want dehydratie kan je nachtrust grondig bederven, terwijl als je ’s nachts een keertje naar het toilet moet, je daarna meestal weer snel in slaap valt.

Het feit dat het ‘s zomers lang licht is, heeft nog meer verstorende gevolgen. In Noord- en West-Europa zijn mensen van oudsher gewend om te gaan slapen als het donker is, en doorgaans relatief koud. Als het enkele maanden in het jaar veel lichter en warmer is dan we verwachten, heeft onze inwendige klok daar een probleem mee en raakt enigszins van de wijs.

Vroeg licht als oorzaak van het veel eerder wakker worden

Lang licht heeft niet alleen een verstorende werking op het in slaap vallen, maar ook op het wakker worden. Je bent waarschijnlijk gewend om wakker te worden als de zon al een stukje boven de horizon is. Maar wat als dat een paar uur eerder is dan je anders je bed zou uitkomen? Het resultaat is een korte nachtrust.

Misschien ben je gewend om met dichte, dikke verduisteringsgordijnen of met rolluiken naar beneden te slapen. Als je dan die open laat, speciaal om de hitte de kans te geven om ’s nachts door het open raam te verdwijnen, betekent dat dat je uren eerder dan je gewend bent, daglicht in je slaapkamer hebt en daarvan wakker wordt.

Misschien kun je speciaal voor de zomer dunne, goed lucht doorlatende gordijnen ophangen die nog in redelijke mate de zon kunnen tegenhouden. Of denk aan het comfort van een slaapmaskertje waarmee je je ogen op een eenvoudige manier rust gunt. Kijk voor de verschillende modellen slaapmaskers bijvoorbeeld eens bij bol.com.

Waarom je ook op een warme zomernacht soms van de kou wakker wordt

Als je na het sluimeren vast in slaap raakt, begint je lichaamstemperatuur te dalen. Ongeveer een uur of vier nadat je in slaap bent gevallen, is die temperatuur op zijn laagst. Daarom word je soms halverwege de nacht even wakker. Houd met die factor rekening voordat je in bed stapt. Bijvoorbeeld door een dun dekbed opgevouwen bij je voeteneind te leggen, zodat je dat dek gemakkelijk kunt grijpen voor het geval je het firs krijgt.

Enkele tips voor als je niet kunt slapen

Als je niet kunt slapen, heeft het weinig zin in bed te blijven liggen. Je kunt beter opstaan en wat in een boek lezen, of eventueel in een blad of krant. Luisterboeken zijn voor dit soort omstandigheden ideaal.

Blijf dan uit de buurt van je e-mail of het internet, omdat die om diverse redenen voorkomen dat je dat weldadige slaperige gevoel krijgt dat je helpt om wat later weer in slaap te vallen.

Het heeft geen zin om bezorgd te worden over een tekort aan slaap door de hitte. Je zorgen maken, werkt alleen maar averechts.

Twee dagen slecht slapen heeft geen rampzalige gevolgen voor je gezondheid en de derde nacht ben je meestal zo moe dat je ondanks alle verstorende factoren toch in slaap valt. Nog veel meer praktische adviezen vind je in het artikel met tips voor het slapen tijdens warme zomernachten.

Een eerdere versie van dit artikel werd door de auteur, Manon Troppo, op 23 juli 2013 gepubliceerd op infonu.nl onder de titel ‘Waarom je ’s zomers vaak slecht slaapt’.

Dossier slapen

Dit artikel maakt deel uit van het dossier slapen. Daar vind je een overzicht van alle artikelen over dit onderwerp. Kijk bijvoorbeeld ook eens bij  het artikel met algemene tips tegen slecht slapen.

Bronnen

  • How to sleep in hot weather ; Tom de Castella; BBC News Magazine; 20 augustus 2012; http://www.bbc.co.uk/news/magazine-19319499
  • How to Sleep Comfortably Through Hot Summer Nights; National Sleep Foundation; 15 juni 2010; http://www.sleepfoundation.org/alert/how-sleep-comfortably-through-hot-summer-nights