'
Over evendit.nl en disclaimer
Auteursrecht * Privacy en cookies
Door het gebruik van deze site ga je akkoord met cookies

De beste tips om goed te slapen ondanks de hitte

 
Voor het laatst aangepast op 6 mei 2016;
 Slapen
apr 122016
 

Zie je op tegen de warme zomernachten? Vooral als je de volgende morgen weer vroeg op moet om naar je werk te gaan? Ook als je doorgaans geen enkel probleem hebt met in slaap vallen of de hele nacht doorslapen? De volgende slaaptips werken echt als je ook bij zomerse of zelfs subtropische temperaturen goed wilt slapen en uitgerust wakker wilt worden.

Hoe slaap je lekker als het ’s zomers warm is?

In de zomer kun je soms slecht slapen door een combinatie van factoren die met zonnige dagen en mooi weer te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan de hitte, aan het laat donker en het vroeg licht worden, aan steekinsecten of aan geluiden van buiten.

Met de volgende adviezen kun je de kwaliteit van je slaap tijdens warme dagen verbeteren.

Nog even (of wat langer) wakker liggen voordat de slaap invalt.

Niet alleen kinderen, maar ook ouders kunnen vaak niet direct de slaap vatten

Houd de hitte zoveel mogelijk buiten

Voorkom dat je huis onnodig heet wordt, door waar mogelijk gebruik te maken van markiezen of andere zonneschermen. Kun je overdag de gordijnen en/of lamellen dichthouden aan de kant waar de zon schijnt en open aan de schaduwkant? Zo doet men dat in Mediterrane landen en wel vanuit de gedachte dat alle beetjes helpen. Het betekent wel dat je gedurende de dag op een gegeven moment sommige gordijnen wilt opentrekken, terwijl je ze elders wilt sluiten.

Probeer de warmte zoveel mogelijk af te voeren voor het naar bed gaan

Probeer als de buitentemperatuur ‘avonds afkoelt, het huis te laten ‘doortochten’ zodat de warmte van overdag eruit kan. Doe dit bijvoorbeeld een uur voor het slapen gaan.

Als je een zolderraam hebt, zet dat dan ook open, hoe klein het misschien ook is, en zorg dat vanuit de kamers de warmte naar de zolder kan stijgen en door het raam verdwijnen.

Het risico dat dan steekvliegen of steekmuggen binnenkomen, kun je verkleinen door het flink te laten tochten. Vliegen en muggen houden namelijk niet van dergelijke luchtstromen.

Ook kan het helpen een flinke ventilator aan te zetten om de gewenste luchtstroom op te wekken. Verder kan ook het slapen onder een muskietennet helpen om last van hinderlijke insecten te voorkomen.

Als je een airco hebt, kun je daarmee de temperatuur en soms ook de vochtigheidsgraad in huis daarmee overdag op zo aangenaam mogelijke waarden proberen te houden.

Heb je geen airco, maar wel een luchtontvochtiger, dan kan ook die je goede diensten bewijzen. Een luchtontvochtiger koelt weliswaar niet, maar droge hitte is veel beter te verdragen dan klamme hitte vanwege een hoge luchtvochtigheid.

Neem een verfrissende douche voor het slapen gaan

Als je lijf warm en plakkerig is van de hitte van overdag is de kans op een goede nachtrust heel wat kleiner dan wanneer je vlak voor het slapen gaan een verfrissende douche neemt.

Tenzij je gewend bent om koud te douchen, kies je maar liever niet voor koud water, omdat dit een flinke belasting voor je lichaam vormt. Maar lauwwarm of iets koeler douchen dan je gewend bent, kan heerlijk verfrissend werken. Met een extra schoon en fris lichaam maak je meer kans op een goede nachtrust.

Kies voor de koelste kamer in huis

Soms heb je het geluk dat je kunt kiezen in welke kamer je gaat slapen. Bijvoorbeeld als je normaal op zolder slaapt maar je, als het heet is, gebruik kunt maken van een logeerbed of desnoods een vouwbed dat voor de gelegenheid in de woonkamer wordt geplaatst. Immers, warme lucht stijgt op en de woonkamer is dan ongetwijfeld koeler dan de zolder waar bovendien de zon misschien de hele dag op heeft gebrand.

Als bij jou alles gelijkvloers is, kun je misschien gaan slapen in de ruimte die het minst door de zon wordt beschenen.

Ga zo luchtig mogelijk slapen

Een zuiver katoenen dekbedhoes absorbeert beter dan transpiratie dan een hoes waarin bijvoorbeeld polyester is verwerkt. Ook slaap je lekkerder onder een licht en ‘ademend’ dekbed waaronder je gemakkelijk beweegt dan onder een zwaar dekbed.

Als het erg heet is, wil je misschien alleen een lege (katoenen) dekbedhoes aan je voeteneind hebben liggen.

Bij ‘normale’ zomerse temperaturen wil je misschien daarnaast ook een dun dekbed bij de hand te hebben, zodat je dat over je heen kunt trekken als je het ’s nachts toch koud mocht krijgen.

Als je nachtkleding draagt, kies dan bij voorkeur voor luchtige katoen. Dat materiaal kan veel beter transpiratievocht opnemen dan een stof waarin polyester of nylon is verwerkt.

Gun je ogen rust met een slaapmasker

Heb je ’s in het voorjaar en in de zomer last van het feit dat de zon zeer laat onder- en zeer vroeg opgaat? En schijnt er licht dwars door je dichte gordijnen heen? Hiervoor bestaat een simpele, voordelige en effectieve oplossing: een slaapmasker. Je kunt slaapmaskers in diverse modellen en materialen kopen (bijvoorbeeld bij bol.com). Zo’n slaapmaskertje, dat alleen je ogen bedenkt, kan het hele jaar door van pas komen. Bijvoorbeeld als je partner nog wat wil lezen in bed, terwijl jij al wilt gaan slapen. Met een maskertje over je ogen heb je dan geen last meer van het licht. En je ogen komen in het donker tot rust.

Een verkoelende ventilator naast of boven je bed

Hoewel een ventilator, objectief gezien, alleen lucht verplaatst, dus niet koelt, beleef je de luchtstroom als heerlijk verkoelend. Dat heeft ermee te maken dat door de luchtverplaatsing je lichaamswarmte niet om je heen blijft hangen en omdat eventueel transpiratievocht langs deze weg gemakkelijker wordt afgevoerd.

Het voortdurend zoemen van de ventilator geeft een soort ‘witte’ ruis die andere nachtelijke geluiden die je slaap kunnen verstoren, als het ware naar de achtergrond dringt. Mocht het je toch storen, probeer dan eens of oordopjes iets voor jou zijn. Als je geen plaats hebt in je kamer voor een ventilator naast je bed, kun je kiezen voor een plafondventilator.

Er bestaan modellen waarin ook een lamp zit, zodat je nog steeds ook het licht boven je hoofd kunt houden. Bedenk wel dat plafondventilatoren relatief zwaar zijn en dat je plafond geschikt moet zijn om er zo’n zwaar apparaat aan te hangen (in het plafond moet dus minimaal een balk aanwezig zijn die het gewicht van de ventilator kan dragen). Je wilt ongetwijfeld niet het risico lopen dat die op je valt, vooral niet als die aanstaat en de ‘wieken’ ervan draaien.

De luxe van een thermostatische airco

Als je in het gelukkige bezit van een thermostatische airco bent, kun je bij de instelling daarvan rekening houden met het moment waarop je lichaam ’s nachts behoefte heeft aan een iets hogere omgevingstemperatuur.

Bovendien kun je er ook de vochtigheidsgraad van de kamer mee regelen. Je hebt dan geen last van klamme warmte. Houd er wel rekening mee dat een airco geluid maakt, sommige types zijn overigens wat stiller dan ander types.

Sommige mensen vinden het geluid van de ventilator prettig slaapverwekkend, andere mensen storen zich aan het geluid ervan. Ben je gevoelig voor het geluid, dan heb je misschien profijt van oordopjes.

Hollandse zomers duren (gelukkig?) maar kort…

Als je ondanks alle tips toch problemen houdt met het slapen in de zomer, heb je één troost: In Nederland kennen we jaarlijks meestal relatief weinig zomerse dagen, laat staan subtropische dagen.

Voordat je het weet, breekt het het seizoen van de gure herfst aan en begin je al weer uit te kijken naar de volgende zonnige zomer.

Een eerdere versie van dit artikel werd door de auteur, Manon Troppo, op 23 juli 2013 gepubliceerd op infonu.nl onder de titel ‘De beste tips om ondanks de hitte goed te slapen’.

Dossier slapen

Dit artikel maakt deel uit van het dossier slapen. Daar vind je een overzicht van alle artikelen over dit onderwerp. Kijk bijvoorbeeld ook eens bij  het artikel met algemene tips tegen slecht slapen.

Bronnen

  • How to sleep in hot weather ; Tom de Castella; BBC News Magazine; 20 augustus 2012; http://www.bbc.co.uk/news/magazine-19319499
  • How to Sleep Comfortably Through Hot Summer Nights; National Sleep Foundation; 15 juni 2010; http://www.sleepfoundation.org/alert/how-sleep-comfortably-through-hot-summer-nights