'
Over evendit.nl en disclaimer
Auteursrecht * Privacy en cookies
Door het gebruik van deze site ga je akkoord met cookies

Tips voor meer zelfvertrouwen

 
Voor het laatst aangepast op 26 juni 2016;
 Psychologie  
jun 202016
 

Hoe ontwikkel je een gezond gevoel van eigenwaarde, zelfrespect en vooral ook van meer zelfvertrouwen? En hoe reken je af met onnodige en belemmerende gevoelens van twijfel en onzekerheid? Wat zijn echt praktische tips om negatieve en zelfs verlammende gevoelens te lijf te gaan?

Dit artikel is opgebouwd uit de volgende paragrafen.

Tekening van vrouw die zich zelfverzekerd gedraagt

Zelfvertrouwen kun je leren

Overlappende begrippen rond zelfvertrouwen en waar het in wezen om draait

Begrippen als eigenwaarde, zelfbeeld, zelfacceptatie, zelfrespect, assertiviteit en zelfvertrouwen kun je in theorie goed van elkaar onderscheiden. Maar dat lukt niet goed in de praktijk,omdat deze begrippen nauw samenhangen en elkaar deels overlappen.

Ze hebben allemaal te maken met wat je denkt, zegt en doet. En ook over de manier waarop jij je omgeving en jouw plaats daarin ziet. Zelfs de vraag welke belangrijke keuzes jij in je leven maakt, hangt direct met deze begrippen samen. Bovendien zijn jouw overtuigingen en daden op hun beurt van invloed op de manier waarop je omgeving jou ziet en met je omgaat.

Geen enkel mens is perfect. Iedereen maakt soms (akelige) fouten die soms onherstelbaar zijn. Maar ondanks al je zwakheden kun je maar beter niet twijfelen aan je waarde als mens. Denk liever aan de aspecten die jou uniek maken en aan de dingen van jezelf die je kunt waarderen. Die aspecten vormen de basis om je zelfvertrouwen te vergroten.

Onderpresteren wegens gebrek aan zelfvertrouwen of een negatief zelfbeeld

Heb je misschien weinig vertrouwen in je capaciteiten? Geloof je dat je beter niet aan een interessante actitiveit kunt beginnen, omdat je zeker weet dat iemand anders dat stukken beter zou kunnen? In dat geval bestaat de kans dat je gebrek aan zelfvertrouwen leidt tot onderpresteren.

Stel dat iets jou tegenzit. Denk je dan al snel dat je er nooit aan had moeten beginnen? Bijvoorbeeld omdat je, achteraf gezien, had kunnen weten dat je er niet goed genoeg voor bent? Misschien denk je er zelfs over om de moed op te geven.

Het probleem met al die zelfkritiek is dat je steeds minder zin krijgt om iets nieuws te ondernemen. Bovendien krijg je steeds meer moeite om ergens serieus je best voor te doen. Het gevolg is dat je een steeds minder positief gevoel over jezelf krijgt. Je belandt dan in een negatieve spiraal van belemmerende gedachten en gevoelens. Hoe kun je die doorbreken?

Voor- en nadelen van het jezelf met anderen vergelijken

In het dagelijks leven heb je mogelijk de gewoonte om je eigen situatie en prestaties te vergelijken met die van anderen. Op zich is dat niet positief of negatief. Maar dat hangt af van de vraag hoe vaak je dat doet en wat je verder met die vergelijking doet.

Als je je voortdurend aan anderen meet, maakt dat je niet gelukkiger, integendeel. Je kunt dan steeds meer het gevoel krijgen dat je tekort komt of tekort schiet als je kijkt naar wat anderen hebben bereikt. Dat is schadelijk voor je zelfvertrouwen

Maar als je af en toe een vergelijking tussen iemand anders en jezelf maakt, kan dat wel degelijk positief voor je werken. Bijvoorbeeld als je bepaalde mensen tegen wie je opkijkt, als rolmodel kunt gebruiken om je eigen doelen en idealen na te streven.

Heb je moeite om het jezelf vergelijken met anderen drastisch terug te dringen? Dan kun je overwegen om je te richten op wat jij met anderen gemeenschappelijk hebt en hoe jij dat in je voordeel kunt laten werken. Bijvoorbeeld door te kijken wat anderen ondanks of misschien juist vanwege bepaalde beperkingen hebben bereikt en daaraan een voorbeeld te nemen.

Tips voor een positiever gevoel over jezelf

Werk aan zelfacceptatie

Neem jezelf zoals je bent. Accepteer dat je nu eenmaal niet alleen sterke, maar ook zwakke kanten hebt. Leer je gevoelens en emoties te aanvaarden, ook al vind je ze niet altijd even plezierig.

Wees niet negatief over jezelf, ook al heb je flink de smoor in wat er de afgelopen tijd allemaal is misgegaan. Probeer mild te zijn tegen jezelf. Daarmee leg je een basis voor een positiever zelfbeeld.

Bedenk dat je niet afhankelijk bent van de acceptatie van anderen om een positief gevoel over jezelf te hebben. Zo’n positief gevoel is namelijk wel essentieel om je kansen in je persoonlijk leven en op je werk te zien en te durven grijpen en om je zelfvertrouwen verder te ontwikkelen.

Zie fouten en mislukkingen als groeikansen

Probeer je fouten, vergissingen en mislukkingen te zien als kansen om ervan te leren en als mens te groeien. Denk aan het verhaal van de medewerker die een groot en duur project had laten mislukken. Vol schaamte ging hij naar zijn baas om zijn ontslag aan te bieden. Verontwaardigd riep zijn baas: ‘Ben je nu helemaal? Heb ik net 7 miljoen in je opleiding gestoken, en nu wil je weglopen? Beschouw de kwestie maar als leergeld. En nu weer gewoon aan het werk!’

Ontwikkel je talenten

Gun jezelf de tijd om je talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Voor welke onderwerpen heb je echte belangstelling? Wat heb je altijd al willen doen? Wil je allang een muziekinstrument leren bespelen? Of een moestuin aanleggen? Of vrijwilligerswerk doen? Voor dit alles en meer geldt dat de ontwikkeling van je talent begint met een eenvoudige, eerste stap.

Durf trots te zijn op je prestaties

Ben je niet gewend om trots te zijn als jou iets is gelukt? Krijg je dan een compliment, dan ben je misschien geneigd te zeggen dat het weinig of niets voorstelt. Met een dergelijke neiging kan het je de nodige moed kosten trots op je eigen prestatie te zijn, of het nu een grote prestatie is, of een kleine.

Zo’n gevoel van trots versterkt je zelfvertrouwen en geeft je kracht als je een volgende keer weer aan een uitdaging begint.

Stel haalbare doelen

Stel jezelf concrete doelen die haalbaar en liefst ook meetbaar zijn. Elk bereikt doel, hoe klein ook, bezorgt je een energiek gevoel. En dat helpt jou weer om jezelf in staat te stellen een volgend doel te halen en daarmee je zelfvertrouwen te vergroten.

Zorg dat je doelen passen bij wat niet iemand anders, maar wat jijzelf in het leven belangrijk vindt en die passen bij jouw overtuigingen en je sterke kanten. Dergelijke doelen hebben een grote kans op succes en bezorgen je hoogstwaarschijnlijk een goed gevoel.

Leef gezond

Het klinkt misschien afgezaagd, maar gezond eten, voldoende lichaamsbeweging en een goede nachtrust helpen daadwerkelijk om beter in je vel te zitten. Met een goed gevoed en uitgerust lijf kom je in het algemeen tot betere prestaties.

Zoek stimulerende omgevingen

Ga op zoek naar stimulerende omgevingen. Ken je het gevoel dat als je in de buurt van bepaalde, negatief ingestelde of klagerige mensen komt, al je energie ineens lijkt weg te stromen? Zorg daarom dat je verkeert in kringen van positief ingestelde mensen. Waarschijnlijk doe je in hun omgeving nieuwe energie op. En in dergelijke omgevingen vind je volop ideeën en krijg je stimulansen om jezelf in allerlei opzichten verder te ontwikkelen en, al doende, je zelfvertrouwen te vergroten.

Cursussen en trainingen om meer zelfvertrouwen te krijgen

Wist je al dat er op veel plaatsen cursussen en trainingen worden aangeboden voor mensen die hun zelfvertrouwen willen vergroten? Een dergelijke cursus of training kan je helpen om in relatief korte tijd je zelfvertrouwen een daadwerkelijke boost te geven.

Een eerdere versie van dit artikel werd door de auteur, Manon Troppo, op 7 april gepubliceerd op infonu.nl onder de titel ‘Zelfvertrouwen ontwikkelen: praktische tips.’

Dossier psychologie

Dit artikel maakt deel uit van het dossier psychologie. Kijk bijvoorbeeld ook eens in het artikel over vrienden maken ondanks weinig zelfvertrouwen.

Bronnen

  • Self-esteem; Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Self-esteem
  • Struggling with Low Self-esteem; voor het eerst gepubliceerd op 6 juni 1997, voor het laatst bijgewerkt op 1 maart 2013; Columbia University, New York; http://goaskalice.columbia.edu/struggling-low-self-esteem
  • Self-image; Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Self_image
  • Self-acceptance; Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Self-acceptance
  • Inner-critic; Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Inner_critic